Het kanaal van de Mark naar Oosterhout is rond 1915 gegraven.Vóór die tijd ging iedereen door de Bergen en de Hartel naar Breda.

Toen het kanaal gegraven was , kwam daar een draaibrug ,die natuurlijk af en toe open staat. Om dat te vermijden moest er een vaste brug komen. Daar werd in 1937 mee begonnen .Een hoge brug,waar de schepen onder door konden en het verkeer niet meer hoefde te stoppen.

De directiekeet was nog geen luxe container .De w.c.staat links op de foto.

Er werd een stalen balken constructie gemaakt,zodat de scheepvaart nog door kon gaan.

Er werd bekisting met veel betonijzer gemaakt.

De beton die gestort werd kwam via een pomp ,dikke slangen en stalen buizen op zijn plaats

Voor het wegdek werd de beton met een vrachtwagen aangevoerd en handmatig gladgestreken.

Om de opritten te maken werd een spoorbaantje aangelegd met kiepwagons en een locomotiefje .

Het zand werd met een soort stamper aan getrild.

De volgende foto's zijn gemaakt vanaf de brug

Richting de Bergen .Op de achtergrond een file van oldtimers .Ook rijdt er het speciale treintje.

Richting Oosterhout .De draaibrug is open.

De draaibrug is terug in zijn normale stand.

Richting de roeivereniging.De Haagse Beemden staat onder water.Het was geen watersnood .Dat gebeurde heel vaak en was normaal toendertijd .Het huis dat in het midden van de foto staat was van de familie Kieboom,die was boer en veerman.Hij zette je voor een dubbeltje (10 cent) over het water.

Richting Breda. Let op het spoorlijntje. Het verdwenen café "De Gebraden Aal"staat er nog op en ook ziet u rechts, de betonfabriek.In de verte staat de Magandeaux,de acetyleenfabriek .In de volksmond ,Makando genoemd.

De brug is klaar .Prachtige ruiten tussen de bogen en een veilige wand tussen de auto's en de fietsen.

Op de voorgrond het brugwachtershuis.

De oorlog brak uit en daar lag ons mooie kunstwerk.

Er kwam een noodoplossing in de vorm van een ophaalbrug.

In 1957 werd deze brug geopend en werd in 2004 vervangen door de huidige brug.